استانداردهای طراحی و ساخت جرثقیل

کليه مراحل ارائه يک جرثقيل مناسب از مرحله تشخيص نياز تا تامين نياز در شرکت مهندسي آيرامکانيک بر اصل استناد بر استاندارد و تکيه بر دانش مهندسي روز و بهره برداري از انواع نرم افزارهاي رياضي و مهندسي استوار است.

استانداردهاي اصلي مورد استفاده در شرکت آيرامکانيک که اساس بسياري از کدهاي کامپيوتري مورد استفاده مهندسين اين شرکت مي باشند عبارتند از:

Mechanical System Design and Manufacturing Duty Group Determination FEM, CMAA, European Motor Producers Manual
Life Calculation of moving parts
Endcarriage Box
Wheel sizing
Bearing Sizing
Motor Power Calculation
Mechanical Parts Design(Such as Wheel, Shaft, Couplings, Bearing Housing)
Structural Design and Production Girder Design Iranian Steel Regulations, CMAA, AISC-ASD89, NEHRP97
Deflection Control
Fatigue Control
Stress Analysis
Bearing Stress Calculation
Buckling Control
Seismic Design
 Electrical Design and Assembling Main Panel IEC, DIN, FEM, CMAA
Contactor Control Design
Variable Speed Control Design
Weld Design and Testing All Welds CMAA, AWS D1.1 , AWS D14.1
 Construction Connections CMAA, FEM
Fasteners
Permissible Tolerances

همانطور که مشخص مي باشد، استانداردهاي FEM و CMAA به عنوان دو استاندارد اصلي مورد اقتباس مي باشد و در هر زمينه تخصصي به استانداردهاي  ديگري رجوع گرديده است.

طراحی بخش الکتريکي

تابلو هاي سيستم جرثقيل بر اساس استاندارهاي IEC144-157-158-255-269-292  ساخته شده و در طراحي اين نوع تابلو ها حداكثر جريان اتصال كوتاه محاسبه شده و بدين ترتيب قدرت قطع تجهيزاتي همانند كليدها و فيوزها چك ميگردد. توان مورد نياز جرثقيل، از طريق يک خط تامين توان تامين مي گردد. براي انجام تعميرات و سرويس و يا زمان تعطيلي طولاني، برق کل جرثقيل را از طريق يک سوئيچ اصلي که از سوي خريدار تامين مي گردد، قطع مي گردد. جريان پس از سوئيچ اصلي از طريق کليد اصلي قطع و وصل (main thermal magnet ) به کنتاکتور اصلي که از ايستگاه فرمان، کنترل مي شود وصل مي گردد. سپس جريان مذکور توسط يک کليد قطع و وصل به هر موتور انتقال داده ميشود. موتور بالابر جهت محافظت حرارتي مجهز به يک ترميستور بوده، در ضمن يک محافظ الکترومکانيکي جهت حفاظت در برابر اضافه بار که توسط ليميت سوئيچ اضافه بار، عمل مي کند نيز در داخل مجموعه بالابر تعبيه شده است. موتور جرثقيل توسط رله کنترل توالي فاز محافظت مي گردد که در صورت ايجاد خطا روي يک فاز ، اين رله عمل خواهد کرد .

همچنين در ساخت تابلوي برق جرثقيل, با توجه به ويژگيهاي نوساني ولتاژ و فرکانس در شبکه برق ايران, تمهيدات کاملي جهت حفاظت تجهيزات الکتريکي جرثقيل بخصوص موتورها در مقابل نوسانات شبکه برق در نظر گرفته شده و با بکارگيري قطعات ساخت Telemecanique فرانسه از گروهSchneider Electric , اطمينان کاملي از عملکرد تابلوهاي برق فراهم گرديده است.

استانداردهاي مورد استفاده در ساخت

 طراحي سازه بر اساس استاندارد طراحي و ساخت جرثقيل آمريکا (CMAA70) و طراحي ماشين آلات و تجهيزات مکانيکي بر اساس استاندارد FEM صورت پذيرفته است.

شرکت آيرا مکانيک ، مطابق با معتبرترين استاندارد هاي جهاني به طراحي و ساخت جرثقيل مي پردازد . اين بدان معني است که طراحي و ساخت ، کاملا تفصيلي و جامع ميباشد . اين شرکت با در اختيار داشتن توانمندترين نرم افزار طراحي جرثقيل و استفاده از دانش فني شرکتهاي اروپائي در پروسه طراحي قادر است در مورد مسائل مربوط به جابجائي مواد ، با ارائه راه حل ايده آل ، مشکلات شما را مرتفع سازد . طراحي ، تعيين ابعاد و محاسبات مربوط به جرثقيل هاي شرکت آيرا مکانيک ، بر اساس استانداردهاي زير انجام مي گيرد :

(Fe duration European de la monutention . ( F.E.M

۳rd edition – ۱۹۸۷ – ۱۰٫۰۱ ref F.E.M. 1.001

قوانين F.E.M.  در بر گيرنده آخرين استانداردهاي CMAA,ISO,BS,DIN مي باشد

تمام موارد مورد استفاده در ساخت قطعات جرثقيل از جنس مناسب و نو انتخاب شده است . کنترل کيفيت در حد بسيار بالا و در تمام مراحل ساخت جرثقيل انجام مي گردد . قطعات سازه اي ساخته شده از صفحات يا پروفيلهاي لوله اي بطور پيوسته با استفاده از جوش قوس الکتريک يا جوش با گاز محافظ يا از طريق جوش قوسي زير لايه اي ( Submerged are welding   ) جوش داده مي شوند . روشها و تاييديه هاي جوش ، مطابق با استاندارد جوش ،B.S   مي باشد . انجام تست هاي ضد تخريب ( NDT ) ، مطابق با اصول و اسلوب سيستم کيفيتي شرکت آيرا مکانيک خواهد بود .

در ساخت اتصالات اصلي مورد استفاده در جرثقيل، از پيچ هاي تحت کشش اوليه ( Pretension )، استفاده مي گردد .

استانداردهاي مورد استفاده در رنگ آميزي و پاک سازي سطح

مطابق با شرايط محل نصب و ميزان رطوبت و خورندگي محيط، در صورت نياز پاکسازي سطح بوسيله سندبلاست با مشخصه  SA 2 ½ انجام گرفته و تمام سطوح خارجي جرثقيل ها که در معرض اتمسفر قرار دارد تميز شده و مطابق با مشخصه هاي رنگ شرکت آيرا مکانيک، رنگ مي شوند.

۱- سيستم(الف) شامل:

۱-۱ : محيطهاي باز (OUTDOOR)

۱-۲ :  محيطهاي بسته (INDOOR) با رطوبت نسبي بالا

  • تميز کاري سطح در حد SA 2.5
  • شستشو با تينر مخصوص شستشو
  •  لايه اول رنگ آستري زينک کرومات اپوکسي  (RZ-5114 )  با ضخامت ۶۰ ميکرون
  • توضيح : تينر اپوکسي (RZT-51)   بعنوان حلال با نسبت ۴:۱   وزني
  •  لايه دوم رنگ رويه پلي اورتان – رال ۱۰۲۱ – مات (RZ-6131)  با ضخامت ۶۰ ميکرون
  •  توضيح: تينرپلي اورتان  (RZT-61)بعنوان حلال با نسبت مشخص شده روي قوطي رنگ        (۵:۱   وزني )

۲- سيستم( ب ) شامل:

۲-۱ :  محيطهاي بسته (INDOOR) با رطوبت نسبي معمولي

  • تميز کاري سطح در حد SA 1
  • شستشو با تينر مخصوص شستشو
  • لايه اول رنگ آستري زينک کرومات الکيدي (RZ-2114)   با ضخامت ۴۵ ميکرون
  • توضيح : تينر الکيدي (RZT-21)   بعنوان حلال با نسبت ۵:۱  وزني
  •  لايه دوم رنگ رويه الکيدي – رال ۱۰۲۱ – مات  (RZ-2131)  با ضخامت ۴۵ ميکرون

توضيح : تينر الکيدي (RZT-21)   بعنوان حلال با نسبت ۵:۱  وزني

ضمنا در ساخت تمامي سطوح بخصوص سطوحي که طي حمل و نقل، نگهداري و نصب، در معرض آسيب ديدگي قرار دارند، نهايت دقت لحاظ شده است .

جوش کاري و استانداردهاي مورد استفاده در آن

براي انواع جوشهاي مورد استفاده در ساخت سازه و اتصالات جرثقيلWPS  و PQR مربوطه تهيه گرديده و کليه جوشکاران داراي مدارک تخصصي بوده و بطور کامل تحت آموزش قرار دارند.

بازرسي و کنترل کيفيت

براي اطمينان از کيفيت محصول توليدي براي هر پروژه,  QC PLAN خاصي تهيه ميگردد. کنترل کيفيت محصول مطابق QC PLAN به دو صورت ذيل صورت مي پذيرد :

با تعريف ايستگاههاي مشخص نظارت بر ساخت و کنترل ابعادي , جوش و تمامي پروسه هاي ساخت تحت نظارت کامل قرار دارند و بواسطه نظارت ايستگاهي از وجود عيب و انحراف در محصول نهايي جلوگيري ميگردد.
قبل از انجام عمليات رنگ آميزي، به منظور کنترل ابعادي، کل سازه جرثقيل با شبيه سازي محل نصب مونتاژ اوليه مي گردد تا از بروز هرگونه نقص و ايراد در حين نصب جرثقيل، جلوگيري گردد. همچنين با استفاده از تجهيزات پيشرفته اندازه گيري ابعاد بطور دقيق کنترل ميگردد.
خريدار مي تواند ضمن موافقت با فروشنده  بر پيشرفت مراحل توليد و کنترل کيفي جرثقيل نظارت داشته باشد .
بنا به درخواست خريدار براي برخي نظارتها و تست هاي ويژه مورد نظر خود بايد حتما قبل از زمان انجام اين تست ها ، خريدار و فروشنده به توافق کامل برسند.  هزينه اين تست يا تست ها نيز جداگانه برآورد ميگردد.